![]() |
ni masa balik raya. tersekat di bandar Segamat. |
Entry kali ini adalah khas sebab aku rasa gatal sangat nak menaip untuk meraikan unit terakhir Proton Persona keluar dari kilang sebagai tanda berakhirnya legasi Proton Persona. Untuk pengetahuan, aku tak suka Persona platform Iriz, sebab dia dah downgrade ciri ciri Persona yang asal. Untuk pengetahuan, Persona asalnya adalah kereta yang ditempatkan dalam segmen C, yang mana Iriz sedan yang baru ini telah direka untuk masuk dalam B-segment.
Kali ini aku akan buat review pasal Proton Persona setelah setahun lebih pakai.. Setelah bekerja, aku dah pakai berulang alik dari Bahau ke Johor. Macam-macam tempat aku dah pergi.
Sebelum tu, aku suka nak highlight ciri-ciri Persona yang aku pandu. Aku pandu Persona Elegance, model facelift yang dilancarkan pada 2010 selepas Persona pre-facelift dikeluarkan pada tahun 2007. Pertama kali aku pandang, aku tertawan.
![]() |
Lampu belakang LED. |
![]() |
Lampu depan smoked. |
![]() |
kereta besar, empat pintu, suspensi multilink. |
![]() | ||
Serius. Ini adalah cermin sisi paling seksi Proton pernah hasilkan. |
![]() |
Meter cluster yang sukani (sporty). Pilihan warna putih+jarum merah tu menyenangkan mata.. aku suka. |
![]() |
Sistem Audio dari Blaupunkt. Ada slot USB. jadi tak perlu nak dengar radio DJ memekak gelak tak tentu pasal. |
Varian Persona yang terakhir adalah Persona SV. Ada beg udara, ABS, EBD, brake disc pada keempat-empat tayar. Memandangkan model yang aku pandu dari base line model, tiada ABS, tiada EBD, tiada aksesori keselamatan lain seperti beg udara pemandu dan penumpang, tiada brek cakera di belakang. Agak kekurangan di situ. Akan tetapi, perkara sedemikian tidak menghalang keseronokan memandu sebagai seorang yang berjiwa kelajuan. Yeah, itu yang aku suka tekankan. Perasaan pemanduan.
Pengenalan ciri Lotus Ride and Handling dalam setiap model mereka (kecuali yang lama) menjadikan pemanduan memang amat menyeronokkan. Semenjak pengambilalihan Lotus oleh Proton, hampir kesemua model baharu Proton telah menerima "rawatan" Ride and Handling yang mana model² lama tak dapat. Aku dah pernah memandu Saga Orion, pada aku handling dia biasa-biasa saja. Aku pernah pinjam kereta sepupu aku, Proton Wira Aeroback, bagi aku ciri pemanduan dan pengendaliannya amat menghampiri kepada pengendalian Proton Persona. Sebab tu bila aku beralih kepada Proton Persona, aku tak rasa kekok sangat, sebab hampir serupa ciri pemanduan dan pengendalian adik beradik Segmen C itu.
Ride. Ciri pemanduan atas jalan tanpa ada rasa ketidakselesaan. Kereta keluarga selalunya diberikan suspensi yang lembut untuk menyerap segala hentakan dari luar, sekaligus memberikan keselesaan ketika pemanduan.
Handling. Ciri pengendalian kereta di atas jalan, yang mana lebih kepada kestabilan dan kadar tindak balas kereta kepada pemandu.
Kedua-dua ciri ini sebenarnya amat bertentangan. Tapi amat membantu dalam pemanduan seharian. Suspensi cukup lembut untuk menyerap dan menerima hentakan dari jalan, dan pada masa yang sama cukup keras untuk pengendalian yang meyakinkan. Proton Ride and Handling ini menerapkan, keselesaan pengguna menjadi keutamaan, akan tetapi mampu memberikan pengendalian yang bagus ketika mengambil selekoh atau mengelak halangan di atas jalan. Kagum sebenarnya bila memandu Persona.
Untuk kereta pada lingkungan harga RM50000, agak menakjubkan untuk Proton Persona hadir dengan suspensi multilink di bahagian belakang. Sebab kereta lain (Viva, Myvi, Saga) pada lingkungan harga itu masing-masing dilengkapi suspensi torsion beam. Sejujurnya, pengalaman memandu kereta B-segment Perodua tak menjanjikan keselesaan untuk pemanduan jarak jauh. Kehadiran Proton Persona pada lingkungan harga itu, dengan ciri yang lebih menarik, dan menjanjikan pemanduan yang menyeronokkan, menyebabkan aku tak pandang model Perodua.
![]() |
kokpit pemandu. segalanya dalam capaian tangan yang normal (kecuali tombol pendingin hawa) |
![]() |
ruangan untuk smartphone/barangan kecil dekat pintu, dan bawah corong pendingin hawa sisi pemandu |
Memandangkan aspek penjimatan minyak selalu menjadi topik bualan ketika memilih kereta, malangnya aku tak mementingkan sangat hal itu. Jadi, tiada jawapan dapat diberikan untuk penggunaan petrol (fuel consumption) kerana cara pemanduan selalu bertukar. Bermakna sopan ketika jalan tidak mengizinkan dan 130km/h ketika berada di atas lebuh raya. Sukar untuk dikatakan kadar penjimatan, kerana ianya subjektif. Ada masa jimat, ada masa ia macam air. Aku ada kawan yang komplen FC Persona dia teruk. Padahal aku tengok cara dia tekan pedal minyak pun teruk. Tetapi, FC bagi Proton Persona ni agak biasa berdasarkan review pemilik yang aku baca.
![]() |
baru masuk lebuhraya, mode memecut |
Kelajuan 170km/h tu tak membawa apa makna pun, kebetulan ketika memandu dari arah selatan di lebuh raya, sebuah Proton Preve' sedang meluncur laju dari arah belakang. Tiada niat di hati untuk meneruskan pemanduan melebihi 170km/h, apatah lagi tiada niat untuk sampai ke destinasi dengan cepat, sekadar menguji prestasi dengan adik barunya Proton Preve' CFE, kebetulan sedang menguji kelajuan dia pada masa yang sama. Memang enjin CFE mampu pergi lagi lebih dari kelajuan tersebut. Sekadar senyum dan kemudian memperlahankan kereta, dan meneruskan pemanduan pada had kelajuan kebangsaan sahaja.
Pendek kata, tahap pengendalian Persona pada kelajuan sederhana dan kelajuan lebuh raya memberikan aku perasaan pemanduan yang menyeronokkan. Kepakaran Proton amat aku puji. Sebab tu aku agak keberatan kalau nak tukar kepada jenama lain. Sebab lain, aku miskin. Tak mampu nak beli mahal-mahal. Jadi, amat berpatutan lah harga dengan pakej yang diberikan oleh Proton. Nak lebih lagi, memang aku sambar Preve' atau Suprima.
![]() |
entah bila Preve' ni nak keluar. bosan jugak menunggu. |
Ciri-ciri lain, macam pendingin hawa, itu memang kepakaran Proton. Sejuk.
Powerwindow, ada sedikit masalah. Hahahah. Masih berfungsi, cuma kadang kala tingkap sedikit menurun ketika perjalanan jauh. Kena selalu periksa sebab kadang kala bunyi angin ketika kelajuan tinggi mengganggu tumpuan.
NVH. Tahap memuaskan. Aku suka sebenarnya. Bunyi tayar hampir minimum, bunyi enjin pun tak la mengganggu sangat. Aku tak berapa gemar ciri kesenyapan yang terlalu ketara, sebab aku kalau boleh nak juga dengar ngauman enjin supaya aku tahu bahawa enjin bertindak balas dengan tindakan aku. Senyap sangat macam City memang amat menjengkelkan. Cuma, bunyi angin ketika kelajuan tinggi agak kurang menyenangkan.
Cuma dari segi NVH, aku harap Proton mampu perbaiki untuk model akan datang. Tak teruk, masih boleh diterima, tapi boleh diperbaiki.
Dari segi enjin, memang tip top. Cuma perlu ikut waktu servis, tukar timing belt, minyak gear. Itu sahaja. Cuma kebetulan ketika berada dalam jagaan aku, ada masalah pada intake manifold, berbunyi setiap kali enjin dihidupkan. Bila hantar kedai, hampir semua pomen syak alternator problem, tapi bila bukak alternator, masalah masih sama. Jadi, nak tak nak, kena hampir RM500 lebih untuk tukar benda alah plastik pada enjin tu. Selepas tukar, masalah pun tiada. Owner bengkel tu cakap, masalah ni kerap berlaku pada enjin Campro (Saga/Persona). Terbang melayang duit.
Sekian sahaja review dari aku. Pemilik kereta standard dengan rim kompang. Tiada modifikasi kecil/besar dilakukan.
Kalau diberi pilihan, kalau boleh lah. Aku nak kekal dengan Proton Persona sedia ada. Kalau lah boleh mintak dengan kilang Proton supaya pasangkan aku Proton Persona dengan spesifikasi yang ada pada Proton Suprima. Persona ni tak perlukan bodykit mengarut. Cukup tukar sport rim.
![]() |
nampak jahat. |
![]() |
masuk rim R3 16 inci pun nampak jahat. sumber gambar Zerotohundred. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan